Tiedote: Muovijätettä vähennetään kampanjoimalla

muoviton_vaihtoehto

Muoviton vaihtoehto -kampanja haastaa yritykset ja organisaatiot vähentämään muovijätteen määrää. Ideana on kokeilla käytännössä jonkin tuotteen, pakkauksen tai palvelun muovitonta vaihtoehtoa viikon ajan 21.–29.11.2015. Kampanja toteutetaan osana Euroopan laajuista jätteen vähentämisen viikkoa.

Muoviton vaihtoehto -haastekampanja peräänkuuluttaa konkreettista toimintaa muovin käytön vähentämiseksi. ”Isot ja pienet muovittomat vaihtoehdot ovat kaikki tervetulleita mukaan. Muovijätteen määrä jatkaa kasvuaan, joten nyt on syytä tarttua toimeen. Paras vaihtoehto muoville on välttää sen käyttöä aina kun mahdollista. Hyväksi havaitut muovittomat käytännöt kannattaa toki muuttaa viikon jälkeen pysyviksi”, sanoo kampanjan viestintäasiantuntija Leena Karppi.

SOL Palvelut Oy on mukana kampanjassa vähentämällä roskapussien käyttöä ja korvaamalla muovisia jätesäkkejä kestosäkeillä eri siivouskohteissa koko maan alueella. ”Teemme yhteistyötä asiakkaidemme kanssa muovijätteen minimoimiseksi. Helsingin Messukeskuksessa vähennetään kampanjan innoittamana pienten jätepussien käyttöä. Laskimme, että Messukeskuksessa säästyy näin vuositasolla 18 000 jätepussia,” kertoo kouluttaja Paula Haanpää SOL Palveluista.

Muovijätteen määrän vähentämiseen on monta syytä. Muovin valmistaminen kiihdyttää ilmastonmuutosta. Sen raaka-aineena on öljy, ja valmistusprosessissa kuluu energiaa. Muovi hajoaa luonnossa erittäin hitaasti.

Käytetty muovi tulee hoitaa asianmukaisesti roskiin ja jätteenkäsittelyyn. Muoviroskaa päätyy valtavasti maailman meriin ja myös Itämereen. Mikromuoveja huuhtoutuu meriin jätevesien mukana muun muassa keinokuituvaatteista ja kosmetiikasta. Viimeisimpien tutkimusten mukaan mikromuovi päätyy kalatiskien kautta myös ihmisen ruokalautasille.

Muoviton vaihtoehto -kampanjaan voi ilmoittautua Euroopan jätteen vähentämisen viikon verkkosivujen kautta osoitteessa www.ewwr.fi/kampanjat/muoviton. Osallistuminen on maksutonta.

Leena Karppi
Viestintäasiantuntija, Ekokumppanit Oy