Tiedote: Jätteen vähentämisen idea leviää ympäri Suomen

Euroopan jätteen vähentämisen viikko 21.–29.11.2015 tarjoaa keinoja ja kannustusta jätemäärien ennaltaehkäisyyn. Ensi lauantaista alkaen eri puolella Suomea järjestetään tapahtumia ja kampanjoita, joissa aktivoidaan kuluttajia jätteen määrän vähentämiseen, tavaroiden uudelleen käyttöön ja materiaalien kierrättämiseen.

Viikon mottona on tänä vuonna ”vähemmällä enemmän”. Euroopan jätteen vähentämisen viikon sanoma on vuosi vuodelta tärkeämpi, koska maailman luonnonvaroja kulutetaan yhä kiihtyvällä tahdilla.

Tuhat alakoulua haastettu – tähtäimessä nolla!

Viikon aikana toteutetaan muun muassa valtakunnallinen Tähteitä nolla! -kampanja, joka haastaa alakoulut oppilaineen eri puolelta Suomea tarkkailemaan ja vähentämään ruokahävikkiä. Kampanjan piirroshahmot opastavat lapsia ottamaan lautaselle ruokaa vain sen verran kuin aikoo syödä.

Koulujen keittiöhenkilökunta seuraa kampanjaviikon aikana syntyvää biojätettä. Esimerkiksi Porissa kerätään lisäksi tietoa hyödyntämiskelpoisen ruokahävikin määrästä. Tietoa hyödynnetään ruoka-avun jakamisen kehittämisessä. Tähteitä nolla! -kampanjan toteuttavat kuntien jätelaitokset ja -yhtiöt.

Ruokahävikin vähentämisen kampanjointi huipentuu Tähteiden yö -tapahtumaan Tampereella 26.11. Ruokaa menee roskiin tolkuton määrä – mitähän sille voisi tehdä? Tähdesoppaa hämmentävät Madventuresin tähdet Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff sekä ruoan ja jätteen asiantuntijat tutkijatohtori Markus Vinnari ja Pirkanmaan Jätehuollon toimitusjohtaja Harri Kallio.

Yritykset kokeilevat muovittomia vaihtoehtoja

Muoviton vaihtoehto -kampanjaan osallistuvat yritykset ja organisaatiot ottavat konkreettisia askeleita muovijätteen vähentämiseksi. Viikon aikana kokeillaan jonkin tuotteen tai palvelun muovitonta vaihtoehtoa. Hyvät käytännöt muutetaan viikon jälkeen pysyviksi. Kampanjassa on mukana esimerkiksi SOL Palvelut Oy ja Helsingin Messukeskus, jotka kampanjan innoittamina vähentävät Messukeskuksen siivouksesta arviolta 18 000 pientä jätepussia vuodessa.

Euroopan jätteen vähentämisen viikko, European Week for Waste Reduction (EWWR) on järjestetty vuodesta 2009 lähtien. Tänä vuonna Euroopassa toteutetaan noin 7300 tapahtumaa. Suomi osallistuu viikkoon kuudetta kertaa. Toimintaa järjestävät alueelliset jätelaitokset, monet kunnat, yritykset ja yhdistykset Helsingistä Rovaniemelle.

Viikon organisoinnista vastaavat Jätelaitosyhdistys ry, Ekokumppanit Oy ja Pirkanmaan Jätehuolto Oy.

Kaikki Suomessa toteutettavat valtakunnalliset ja alueelliset kampanjat sekä paikalliset tapahtumat löytyvät Euroopan jätteen vähentämisen Suomen kampanjasivuilla www.ewwr.fi

Euroopan kampanjan sivut: www.ewwr.eu
Facebook: www.facebook.com/jatteenvahentamisenviikko
Twitter: @Ewwrsuomi